טסלה מודל Y הוא רכב הפנאי השני של היצרנית האמריקאית והוא נחשף לראשונה בשנת 2019, כאשר השיווק בפועל החל באופן מצומצם רק בסוף שנת 2020. מודל Y מבוסס על מודל 3 המשפחתית שכבר נמכרת היטב בישראל, והוא חולק עימה כ-75% מהחלקים. מידותיו של ה-Y נדיבות למדי ביחס לרכב פנאי בינוני, ובזכות כך הוא מוצע גם בסידור של שבעה מושבים. יש לו גם מקדם גרר של 0.23, מה שהופך אותו ליותר אווירודינמי אפילו מטויוטה פריוס.

מה שהיה
עד עתה הוצע מודל Y בשתי גרסאות: לגרסת 'טווח ארוך', הספק משוער של 441 כ"ס, האצה של 5 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 217 קמ"ש וטווח של 562 ק"מ; לגרסת 'ביצועים' הספק משוער של 533 כ"ס, האצה של 3.8 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 250 קמ"ש וטווח של 514 ק"מ.

בחודש אפריל 2022 הודיעה טסלה על פתיחת האפשרות להזמנת מודל Y בישראל, כאשר כלים ראשונים צפויים להימסר ברבעון הרביעי של השנה. המחירים החל ב-331,500 שקלים לגרסת 'לונג ריינג'' ועד ל-363,500 שקלים לגרסת 'פרפורמנס'.

טסלה מודל Y 2023 – בקרוב בישראל, בגרסה מוזלת
צילום: טסלה

מה שיהיה
כעת מושקת באירופה גרסה שלישית, הנקראת Rear-Wheel Drive, וכשמה כן היא, מוצעת בהנעה אחורית בלבד. הגרסה החדשה תוצע עם אותה ערכת סוללות של 82 קוט"ש, כמו בוורסיות היקרות יותר (75 קוט"ש נטו), ואלו יפעילו מנוע חשמלי יחיד המותקן על הסרן האחורי - במקום המנוע הכפול בגרסאות האחרות. בהתחשב בהיעדר מערכת הנעה כפולה, התאוצה פחות מהירה – 6.9 שניות למאה קמ"ש – אבל עדיין מהירה למדי. המהירות המרבית זהה לזו של גרסת לונג ריינג' – 217 קמ"ש.

טסלה מודל Y 2023 – בקרוב בישראל, בגרסה מוזלת
צילום: טסלה

בצד החיובי, גרסת ההנעה האחורית של מודל Y היא הקלה ביותר במשפחה, במשקל של 1,909 ק"ג - 45 עד 70 ק"ג נמוך מהגרסאות כפולות המנועים; אולם חרף הירידה הקלה במשקל, ה-RWD מציע את טווח הנסיעה הנמוך ביותר (430 ק"מ עם חישוקי 20 אינץ' הגדולים ו-455 ק"מ עם חישוקי 19 אינץ'). גם מבחינת טעינה גרסת הבסיס מציעה פחות: קצב הטעינה המרבי הוא 170 קילוואט בעוד שהטווח הארוך והביצועים יכולים להיטען ב-250 קילוואט. רמת הגימור והאבזור דומה לזו של שאר הגרסאות.

טסלה מודל Y 2023 – בקרוב בישראל, בגרסה מוזלת
צילום: טסלה

לגרסת 'טווח ארוך' חישוקי "19 (חישוקי "20 ב-7000 שקלים), בעוד ל'פרפורמנס' חישוקי "21. שתי הגרסאות תגענה עם גג הזכוכית הכהה המוכר ממודל 3, מפתח חכם, תפעול מושבים חשמלי, מצלמות היקפיות ועוד.
 
מחירי צבעים שאינם לבן ינועו בין 4000 ל-7500 שקלים. מערך 'אוטופילוט' המורחב (קישור למערך הניווט עם מעבר נתיב וחניה אוטומטית) יוסיף לחשבון 19,000 שקלים, ואילו מערך המכונה 'יכולת נהיגה עצמית' ויתפתח בעתיד, יעלה 37,500 שקלים. היחידות של טסלה מודל Y יגיעו לישראל  מהמפעל החדש של טסלה בברלין, גרמניה.

טסלה צופה שלקוחות באירופה יקבלו את הכלים הראשונים החל מדצמבר השנה, והמחיר באנגליה עומד על 52 אלף ליש"ט, כ-10% אחוזים פחות מגרסת הטווח הארוך – ואפשר לצפות למחיר מופחת בשיעור דומה בישראל.

טסלה מודל Y 2023 – בקרוב בישראל, בגרסה מוזלת
צילום: טסלה